Subject: Successful Aging-Friendly Environments and Services
Scientific Area:
Social Work and Orientation
Workload:
84 Hours
Number of ECTS:
8 ECTS
Language:
Portuguese
Overall objectives:
1 - Identify the aspects that make cities healthy and age-friendly.
2 - Develop environments that promote successful aging.
3 - Reflect on the concept of Aging in Place and its implications.
4 - Recognize the importance of home support in successful aging.
Syllabus:
1 - Healthy, age-friendly cities.
2 - Creating and adapting environments that promote successful aging.
3 - Aging in Place.
4 - The promotion and enhancement of aging modalities at home and in the community.
5 - Home support in successful aging.
Literature/Sources:
Faleiros, V. P. , 2013 , Autonomia Relacional e Cidadania Protegida: Paradigma para Envelhecer Bem. , Lisboa: Pactor - Edições de Ciências Sociais, Forenses e da Educação
Fonseca, A. M. , 2021 , Ageing in Place ? Envelhecimento em Casae na Comunidade. Modelos e estratégias centrados na autonomia, participação social e promoção do bem-estar das pessoas idosas , Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian
Organização Mundial da Saúde , 2007 , Guia Global das Cidades Amigas das Pessoas Idosas , Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian
Paúl, C. & Ribeiro, O. , 2012 , Manual de Gerontologia. Aspetos biocomportamentais, psicológicos e sociais do envelhecimento , Lidel
Pinto, T. & Lopes, A. , 2012 , Cidades Amigas das Pessoas Idosas? ? Implicações e Recomendações de um Estudo Nacional: O quedizem os munícipes, o que pensam os especialistas e o que se vivencia nos espaços , Lourosa: Associação VIDA-Valorização Intergeracional e Desenvolvimento Ativo
Sequeira, C. , 2010 , Cuidar de Idosos com Dependência Física e Mental , Lidel
Veríssimo, M. T. , 2014 , Geriatria Fundamental. Saber e Praticar , Lidel
Assesssment methods and criteria:
Classification Type: Quantitativa (0-20)
Evaluation Methodology:
The aim is to acquire and apply the knowledge foreseen in the objectives and syllabus contents. Assessment Methodology: Classification Type: Quantitative (0-20) Assessment according to Model B of the UMa Student Learning Assessment Regulation, namely in normal season. The approval of the curricular unit implies approval in all components (minimum 9.5). There is possibility of recovery in resource/improvement season for all components. The final classification is expressed on a scale of 0 to 20 values and is the teacher's responsibility.