Subject: Management and Sports Marketing
Scientific Area:
Sport Sciences
Workload:
80 Hours
Number of ECTS:
7 ECTS
Language:
Portuguese
Overall objectives:
1 - To master the knowledge of sports management: public and private organizations, sports development projects, policy and decision making, sports marketing plan, cost-benefit analysis, human resource management, quality services and sports sponsorship.
2 - To understand the role of sports managers and managers in relation to the nature and mission of organizations.
3 - To define the public interest concept of sport and perceive the role of the State in accordance with sporting legislation.
4 - To define and justify the relevance of strategic management and management by objectives in sport.
5 - To know and apply the concept of ethics and deontology in the management of sport.
6 - To be able to collect, select and analyse data in sport management and develop critical sense.
7 - To be able to work as a team, reveal a sense of responsibility and a proper ethical conduct.
8 - To be able to communicate and justify the work through written and oral exposition.
Syllabus:
1. - Apresentação do programa e modelo de avaliação da UC
2. - Gestão do Desporto no âmbito da análise das organizações desportivas
2.1. - Missão e estratégia da organização desportiva
3. - Áreas ou setores do desporto e caracterização das organizações desportivas públicas e privadas, com e sem fins lucrativos, profissionais e não profissionais
4. - Trabalho de grupo
4.1. - Apresentação do guião do trabalho
4.2. - Trabalho de grupo: Aprovação dos grupos e temas
4.3. - Trabalho de grupo: desenvolvimento e reflexão
4.4. - Trabalho de grupo: Apresentação e avaliação
5. - O Estado e o Desporto
5.1. - Fatores de desenvolvimento desportivo
5.2. - Conceito de interesse público do desporto e papel do Estado no desporto
6. - Estrutura e estratégia dos clubes desportivos
6.1. - Objetivos e estratégia na gestão do desporto
6.2. - Níveis de planeamento nas organizações desportivas
7. - Gestão por objetivos e valores sociais do desporto
8. - Ética e gestão do desporto
9. - Análise custo-benefício do produto/serviço desportivo: receita, lucro e despesas
9.1. - Estratégia de definição dos preços: sensibilidade do consumidor ao preço; a relação a relação qualidade-preço; as decisões sobre os preços
10. - Marketing do desporto: conceito, consumidores, especificidades
10.1. - Plano de Marketing dos Serviços de Desporto
10.2. - Gestão estratégica do Marketing do Desporto: segmentação, concorrência e posicionamento
10.3. - Processo de elaboração de um estudo de mercado
10.4. - Marketing Mix
10.5. - Marketing do Desporto e os Novos Media
11. - Qualidade dos serviços de desporto: conceito; implicações; atributos.
11.1. - O papel das expetativas e a satisfação do cliente
11.2. - A medição da qualidade dos serviços de desporto
12. - Componentes básicas da gestão dos recursos humanos no desporto: seleção e recrutamento, orientação e acompanhamento, gestão da performance, formação e desenvolvimento e redefinição de objetivos
13. - Gestão e projetos de desenvolvimento desportivo: conceito; fases; responsável
14. - Processo de patrocínio no desporto: conceito e objetivos; tipos de patrocínio
14.1. - O patrocínio no desporto e o seu valor económico
14.2. - Eficiência e eficácia na obtenção dos patrocínios
14.3. - Plano de patrocínio desportivo
15. - Papel do gestor do desporto e dos dirigentes desportivos voluntários em função da missão das organizações e do governance
15.1. - Dimensões políticas e governance no desporto
16. - Consolidação da matéria ou revisão
17. - Frequência 1
18. - Frequência 2
Literature/Sources:
Hoye, R.; Nicholson, M,; Smith, A.; Stewart, B. & , 2006 , Sport Management. Principles and Applications , Elsevier
Hoye, R.; Nicholson, M,; Smith, A.; Stewart, B. & , 2008 , Introduction to Sport Marketing. A Practical Approach , Elsevier.
. , 2007 , Lei de Bases da Atividade Física e Desporto ,
Pires, G. , 2005 , Gestão do Desporto - Desenvolvimento Organizacional , Edição da Associação Portuguesa de Gestão do Despo
Roche, P. , 1996 , Planificación Estratégica en las Organizaciones Deportivas , Editorial Paidotribo, 4ª Edição, Barcelona.
Taylor, T.; Doherty, A. & McGraw, P. , 2008 , Managing People in Sport Organizations. A strategic human resource management perspetive. ,
Soares, J., Correia, A. & Rosado, A. , 2010 , Political Factors in the Decision Making Process in the Voluntary Sports Associations, ,
Lussier, R.; Kimball, D. , 2014 , Applied Sport Manager Skills , Human Kinetics
Ghiglione, R. & Matalon, B. , 2001 , O Inquérito: teoria e prática , Celta
Soares, J. , 2012 , As competências do Gestor do Desporto no Contexto das Associações Desportivas Lideradas por Dirigentes Voluntários ,
Assesssment methods and criteria:
Classification Type: Quantitativa (0-20)
Evaluation Methodology:
1. Exposition of the information of the contents with possibility of intervention and clarification of doubts. 2. Development of additional readings on content as a way of deepening knowledge. 3. Active and relevant participation of the students in the classes (5% of the final grade) through the answers to the questions and the application of knowledge, therefore, a minimum attendance of 75% of the classes is required. 4. Assessment of knowledge through two tests (30% + 30%), requiring a minimum grade of 9.5 values to be proficient, and the assessment of the resource may be used. 5. Conduct a group work (35%) on a program topic that involves the collection of data (in an organization), evaluated in three phases. In this the skills of structuring the knowledge, the interpretation of the data and the critical reflection, the work of cooperation among the colleagues, the oral communication and the production of written report are encouraged and trained.