Subject: Psychology of Interpersonal Relations and Group Dynamics

Scientific Area:

Psychology

Workload:

51 Hours

Number of ECTS:

4 ECTS

Language:

Portuguese

Overall objectives:

This course aims to provide students with knowledge of the psychosocial processes that characterize interpersonal relationships and group dynamics. More specifically, the aim is for students to identify, understand and acquire the necessary skills and abilities to deal with group phenomena during their professional activity.

Syllabus:

1 - Social cognition and interpersonal relationships

2 - Groups and group dynamics

3 - Communication and conflict 

4 - Normal vs patological in human behavior

Literature/Sources:

Bandura, A. (2004). The growing primacy of perceived efficacy in human self-development, adaptation and change. In M. Salanova, R. Grau, I. Martínez, E. Cifre, S.Llorens e M. García-Renedo (Eds.). Nuevos Horizontes en la Investigación sobre la autoeficácia. Col-lecció ?Psique?, 8, 34- 51.

Baptista, A. (2009). Stresse: Aspectos psicobiológicos. In J. P. Cruz, S. N. Jesus e C. Nunes (Coord.). Bem-estar e Qualidade de vida: Contributos da Psicologia daSaúde. Alcochete: Textiverso, Lda., 51-65.

Bueno, J., Oliveira, S. & Oliveira, J. (2001). Um estudo correlacional entre habilidades sociais e traços de personalidade. Psico ? USF, 6 (1), p. 31 ? 38.

Dimas, I. & Lourenço, P. (2011). Conflitos e gestão de conflitos em contexto grupal. In Duarte Gomes (Coord.). Psicologia das organizações do trabalho e dosrecursos humanos. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 201-240.

Feldman, R. (2001). Compreender a Psicologia. Amadora: McGraw-Hill.

Gonçalves, C. & Coimbra, J. (2007). Significados e centralidade do trabalho nas sociedades contemporâneas: uma abordagem psicológica e histórico-social.Psychologica, 44, 401-426.

Lourenço, P. & Dimas, I. (2011). O grupo revisitado: Considerações em torno da dinâmica e dos processos grupais. In Duarte Gomes (Coord.). Psicologia dasorganizações do trabalho e dos recursos humanos. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 133-199.

Assesssment methods and criteria:

A avaliação da UC envolverá 2 componentes:

  • Teórico (50%) - Frequência

  • Teórico-prático (50%) - Apresentação à turma e entrega por escrito (40%) e trabalho escrito individual (10%)

A classificação final  da UC resulta da média ponderada de todas as componentes, que deverá ser igual ou superior a 9,5 valores. A componente prática não é recuperável.