Subject: Pedagogy of Sport
Scientific Area:
Sport
Workload:
48 Hours
Number of ECTS:
4 ECTS
Language:
Portuguese
Overall objectives:
- Identify the coach's intervention as a pedagogical-didactic problem.
- Develop a broad perspective of Pedagogy applied in a sports context.
- Identify the pedagogical treatment of sports as a space for reflection on reality and an essential instrument for its transformation.
- Understand the procedures related to the organization and management of the training unit that contribute to the effectiveness of pedagogical intervention.
- Identify effective teaching of a sport and its technical skills as a multifactorial process and a convergence of knowledge.
- Recognize the relevance of triangular relationships, coach, athletes, parents, in youth sports.
Syllabus:
- Understanding of pedagogical processes in different stages of societal evolution.
- The role of the coach and pedagogy in the training of athletes and in the sports development process.
- Pedagogical intervention in training and competition.
- Coach performance evaluation.
- The role of parents in the sports practice of children and youth.
- Analysis of real-life situations related to the pedagogical intervention of the coach.
Literature/Sources:
BIBLIOGRAFIA:
Antunes, H.; Soares, J. & Rodrigues, J. (2017). Avaliação do Desempenho do Treinador. Em J. Rodrigues, & P. Sequeira, Contributos para a Formação de Sucesso. Lisboa: Visão e Contextos. ISBN:978-989-99399-9-8
Antunes, H.; Soares, J. & Rodrigues (2014). As práticas dos clubes desportivos no que concerne à avaliação de desempenho dos treinadores de desporto. Revista da Sociedade Científica de Pedagogia do Desporto (Ed. especial), 1 (4), 24. ISSN 1647-9696
Lopes, H., Vicente, A., Simões, J., Barros, F. & Fernando, C. (2013). A Funcionalidade do Processo Pedagógico. Revista da Sociedade Científica de Pedagogia do Desporto, 1(2), 54-65.
Lopes, H., Fernando, C., Vicente, A., Simões, J. & Prudente, J. (2012). O Processo Pedagógico ? formas expeditas de apoio laboratorial. In Sociedade Científica de Pedagogia do Desporto (Org.). Desporto e Pedagogia, Formação e investigação (pp. 83-92). Lisboa: Edição Coisas de Ler.
Piéron, M. (1999). Para una Enseñanza Eficaz de las Actividades Fisico-Deportivas. Barcelona: INDE Publicaciones.
Rosado, A & Mesquita, I. (Eds.) (2011). Pedagogia do Desporto. Edições FMH.
Sarmento, P. (2004). Pedagogia do Desporto e Observação. Edições FMH.
Soares, J. & Antunes, H. (2013). A valorização das competências profissionais do treinador segundo as perceções de treinadores de diferente nível competitivo e com diferentes perfis profissionais. Revista da Sociedade Científica de Pedagogia do Desporto, 1(2), 312- 327.
Soares, J.; Antunes, H. & Rodrigues, J. (2011). Avaliação de desempenho dos treinadores desportivos: da inexistência de um instrumento estruturado à valorização dos resultados desportivos. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, 25 (3), 431-440. DOI: https://doi.org/10.1590/S1807-55092011000300008
Assesssment methods and criteria:
The theoretical classes will serve as an introduction to the subjects, and the theoretical-practical classes will be used to consolidate content through research, reflection, and debate activities.
The assessment of the course consists of three components:
-
Continuous assessment (attendance with 75% mandatory attendance, demonstration of interest, and active participation in classes, etc.), with a weighting of 10%;
-
Group work presented orally, with a weighting of 40%;
-
Exam to assess acquired knowledge, with a total weighting of 60%.