Subject: Dialogue in Literature
Scientific Area:
Literature
Workload:
64 Hours
Number of ECTS:
7,5 ECTS
Language:
Portuguese
Overall objectives:
1 - Identify dialogue as one of the most fortunate genres in Literature
2 - Recognize the classic gender matrix
3 - To demonstrate the articulations between the dialogical practice and the theoretical discourse
4 - To State constants and variations of the gender
5 - Use the argumentative potentialities of dialogue
Syllabus:
1 - The fortune of dialogue in Portuguese Literature (from the 16th to the 21st century). Classic models: between Plato, Cicero and Luciano. From theorization to practice. The rhetoric of gender. Constants and thematic variations. Great books and brochures
Literature/Sources:
DIAZ-TOLEDO, Aurelio Vargas. , 2013 , Uma primeira aproximação do corpus dos Diálogos Portugueses dos séculos xvi-xvii 2013, pp. 65-130. ,
LUÍS, Pedro Fernando Catarino , 2009 , A Academia dos Humildes e Ignorantes (1758-1770) : as letras e as luzes para o homem comum. ,
NASCIMENTO, Maria Teresa , 2012 , O Diálogo na Literatura Portuguesa. Renascimento e Maneirismo. , Coimbra, Centro Interuniversitário de Estudos Camonianos.
NASCIMENTO, Maria Teresa , 2015 , "João de Barros: le Pionnier du Dialogue Portugais" , Presses Universitaires François Rabelais de Tours, Presses Universitaires de Rennes
NASCIMENTO, Maria Teresa , 2016 , O Diálogo Quinhentista Português como mecanismo censório: leituras e leitores? , Iberoamericana e Vervuert,
NASCIMENTO, Maria Teresa , 2017 , O Diálogo na Literatura Portuguesa do séc. XIX: identificação e caracterização do corpus ,
NASCIMENTO, Maria Teresa (coord) , 2016 , Revista Limite. Revista de Estudios Portugueses y de la Lusofonía. . Dedicado a: Diálogo e Política ,
ALPALHÃO, Margarida Santos e DIAS, Isabel Barr os , 2016 , Diálogos Portugueses: contributo para um catálogo. (Idade Média-século XVIII). eHumanista 33 ,
DIAZ-TOLEDO, Aurelio Vargas , 2013 , Uma primeira aproximação do corpus dos Diálogos Portugueses dos séculos xvi-xvii ,
A Academia dos Humildes e Ignorantes (1758-1770) : as letras e as luzes para o homem comum , 2009 , LUÍS, Pedro Fernando Catarino ,
Literatura e espiritualidade na obra de Teodoro de Almeida [1722-1804] , 2007 , SANTOS, Zulmira , Lisboa: FCT-FCG
Assesssment methods and criteria:
Classification Type: Quantitativa (0-20)
Evaluation Methodology:
Content development will be carried out on the basis of a theoretical and theoretical-practical approach, building a baseline framework, either through exposure, research and synthesis. The evaluation will consist of two moments, with equal weight of 50%: individual work; group work.