Subject: Reflection Seminar on Teaching Practice II

Scientific Area:

Supervised Teaching Practice

Workload:

40 Hours

Number of ECTS:

4 ECTS

Language:

Portuguese

Overall objectives:

? Analyze and reflect on pedagogical practices in the context of 1st CEB; ? Mobilize theoretical knowledge to support pedagogical practice; ? Promote students' critical reflection on their own action (meta-analysis); ? Reflect on problems highlighted in a real context, providing students with adequate training to solve problems; ? Develop attitudes of critical reflection and questioning regarding experiences observed and experienced in a Pedagogical Practice situation; ? Participate in thematic sessions in the form of conferences, debates, joint reflections, presentations and exhibitions on various topics related to Pedagogical Practice; ? Promote the personal and professional development of students.

Syllabus:

Contents
 
This curricular unit will continue the experiences developed by students in the previous Curricular Units of Reflection Seminar on Pedagogical Practice. Likewise, the selected programmatic contents arise from training needs, identified during the Pedagogical Practice in the 1st CEB schools. In line with the necessary continuity and sequentiality, the detailing of some essential components of teacher training is expected, in accordance with the general and specific profile of teachers at the 1st CEB, respectively: ? Emerging themes from the contents of pedagogical practice considered priority and of student interest; ? Problematic cases arising from real contexts of pedagogical action, which require study and sharing of ideas, in addition to theoretical foundations and discussion; ? Strategies for solving problems emerging from Pedagogical Practice.
 
Methodologies
 
? Signaling themes and problems arising from Pedagogical Practice; ? Search and selection of information; ? Case studies; ? Individual work and reflections, in small groups and in collective sessions; ? Presentation and synthesis sessions of the topics studied; ? Debates on pertinent themes emerging from real contexts of Pedagogical Practice.

Literature/Sources:

Alves, J. M., & Roldão, M. d. (2018). Articulação Curricular. O que é? Como se faz? Dos conceitos às práticas possíveis. Fundação Manuel Leão. Arends, R. (1997). Aprender a ensinar. Editora McGraw-Hill. Bivar, A,: Grosso, C.; Oliveira, F.; Timóteo, M. (coord.9 (2013). Programa de matemática para o ensino básico. Ministério da Educação. Cadório, L. & Simão, A. M. (2013). Mudanças nas concepções e práticas dos professores. Edições Vieira da Silva. Cohen, A. C., & Fradique, J. (2018). Guia da Autonomia e Flexibilidade Curricular. Correia, L. M. (2008). Inclusão e Necessidades. Educativas Especiais: Um guia para educadores e professores. Porto Editora. Cosme, A. (2018). Autonomia e flexibilidade curricular. Porto Editora. Cosme, A. (2009). Ser professor: A acção docente como uma acção de interlocuçãoqualificada. LivPsic. Duarte, A. M. (2012). Aprender melhor. Aumentar o sucesso e a qualidade da aprendizagem. Escolar Editora. Edwards, C. Gandini, L. & Forman, G. (1999). As cem linguagens da criança. ArtMed. Estanqueiro, A. (2010). Boas práticas na educação: o papel dos professores. Editorial Presença. Estrela, A. (1994). Teoria e Prática de Observação de Classes. Uma Estratégia de Formação de Professores. Porto Editora.
Formosinho, J. (2009). Formação de professores: formação profissional e acção docente. Porto Editora. Gaspar, M. I., & Roldão, M. d. (2007). Elementos do Desenvolvimento Curricular. Universidade Aberta. Graue, M. & Walsh, J. (2003). Investigação etnográfica com crianças: teorias, métodos e ética. Gulbenkian. Jacinto, M. (2004). Formação inicial de professores: concepções e práticas de orientação. Departamento de Educação Básica. Lopes, J. & Silva, H. S. (2010). O professor faz a diferença. Na aprendizagem dos alunos. Na realização escolar dos alunos. No sucesso dos alunos. Lidel-Edições Técnicas Lda. Lopes, J.& Silva, H. S. (2012). 50 Técnicas de Avaliação Formativa. Lidel - Edições Técnicas Lda. Lisboa, A., Santos, C., Santos, C., & Ribeiro, M. (janeiro/fevereiro de 2003). Pedagogia de projetos. Programa de gestão participativa com liderança em educação, IX, 17- 37. Morgado, J. (2003). Qualidade, Inclusão e Diferenciação. Instituto Superior de Psicologia Aplicada. Oliveira-Formosinho, J. (Org.) (2011). O espaço e o tempo na pedagogia-em-participação. Porto Editora. Oliveira-Formosinho, J. (org.) (2008). A escola vista pelas crianças. Porto Editora. Palmeirão, C., & Alves, J. M. (s.d.). Construir a autonomia e a flexibilização curricular: os desafios da escola e dos professores. Porto: Universidade Católica Editora. Raíz Editora. Pascal, C. & Bertram, T. (2000). Desenvolvendo a qualidade em parcerias: nove estudos de caso. Porto Editora. Pollard, A. (2002). Readings for reflective teaching. Continuum. Reis, C. (coord.) (2009). Programa de português do ensino básico. Ministério da Educação. Spodek, B. (org.) (2002). Manual de investigação em educação de infância. Fundação Calouste Gulbenkian. Tavares, J.; Pereira, A.; Gomes, A.; Monteiro, S. & Gomes, A. (2007). Manual de psicologia do desenvolvimento e aprendizagem. Porto Editora. Trindade, R. (Coord.) (2018). Autonomia e Flexibilidade. Curricular: Relatos e Práticas. Leya.
Legislação Decreto-lei n.º 139/2012, de 5 de julho. Diário da República, 1.ª série, n.º 129. Lisboa: Ministério da Educação e Ciência Decreto-Lei n.º 55/2018 de 6 de julho de 2018. Diário da República 1.ª série ? N.º129. Decreto-Lei n.º 54/2018 de 6 de julho de 2018. Diário da República 1.ª série ? N.º129. Martins, G., Gomes, C., Brocardo, J., Pedroso, J., Carrilho J., & Silva, L. (2017). Perfil dos Alunos à Saída da Escolaridade Obrigatória. Lisboa: Ministério da Educação/ Direção Geral da Educação.

Assesssment methods and criteria:

Model E of the Learning Assessment Regulations for UMa students will be adopted. The process of evaluating Practices in the Work Context will take place continuously, based on the following elements: ? Individual writing of a critical reflection, theoretically based, on a strategy and one or more resulting activities, carried out within the scope of Pedagogical Practice which they must be contextualized (characterization of the space and the situations in which they occurred), with a maximum of 4 A4 pages (1 ½ space, Times New Roman type, size 12, excluding cover, references and annexes). This reflection will be weighted 30% in the final assessment; ? Public presentation in the form of a seminar (sharing a pedagogical experience developed in PP II) supported by a theoretical framework, with a weighting in the final assessment of 30%; ? Preparation of a reflective logbook, to be presented weekly to the internship supervisor (of the eight or nine logbooks delivered, four will be subject to evaluation), with a weighting in the final evaluation of 30%. ? Attendance with a weighting of 10% in the final assessment.