Subject: Reflection Seminar on Teaching Practice I
Scientific Area:
Supervised Teaching Practice
Workload:
40 Hours
Number of ECTS:
4 ECTS
Language:
Portuguese
Overall objectives:
- Analyze and reflect on pedagogical practices in school contexts of early childhood education;
- To base pedagogical practice on theoretical and methodological assumptions appropriate to each situation;
- To deepen concepts and methodologies of pedagogical action referring to the most varied curricular orientations alluding to Preschool Education;
- Promote students' critical reflection on their own action (meta-analysis);
- Reflect on problems flagged in real context, providing them with adequate training to improve the quality of intervention and solve the problems encountered;
- Develop attitudes of critical reflection and questioning in relation to the experiences observed and lived in internship situation;
- Participate in thematic sessions in the form of conferences, debates, joint reflections, presentations, case discussions and presentations on various topics related to Pedagogical Practice;
- Promote the personal and professional development of students.
Syllabus:
Literature/Sources:
Alves, M. P. & DE Ketele, J. M. (2011). Do Currículo à Avaliação, da Avaliação ao Currículo. Porto: Porto Editora.
Amstrong, T. (2001). Inteligências múltiplas na sala de aula. Porto Alegre: Artes Médicas.
Cardona, M. J. (1992). A organização do espaço e do tempo na sala de Jardim de Infância. Cadernos de Educação de Infância, 24, 8-16.
Cardona, M. J. (1997). Para a história da educação de infância em Portugal. O discurso oficial (1834-1990).Porto: Porto Editora.
Cardona, M. J. & Guimarães, C. M. (Coordenação). (2012). Avaliação na Educação de Infância.Viseu: Psicosoma.
Carvalho, I. (1996). A educação pré-escolar em Portugal. Lisboa: M.E. / D.E.B.
Correia, L. M. (2008). Inclusão e Necessidades Educativas Especiais: Um guia para educadores e professores. Porto: Porto Editora.
Cosme, A. & Trindade, R. (2002). Manual de Sobrevivência para professores.Porto: Edições Asa.
Fernandes, D. (2006). Para uma teoria da avaliação formativa. Revista Portuguesa de Educação, 19 (2), pp. 21-50.
Ferreira, C. A. (2007). A avaliação no quotidiano da sala de aula.Porto: Porto Editora.
Heacox, D. (2006). Diferenciação curricular na sala de aula. Como efetuar alterações curriculares para todos os alunos.Porto: Porto Editora.
Homem, L. (2002). Jardim-de-infância e família: as fronteiras da cooperação.Lisboa: IIE.
Lebrun, M. (2008). Teorias e Métodos Pedagógicos para Ensinar e Aprender.Lisboa: Instituto Piaget.
Lopes, J. & Silva, H. S. (2012). 50 Técnicas de Avaliação Formativa.Lisboa: Lidel - Edições Técnicas Lda.
Lopes, J. & Silva, H. S. (2008).Métodos de Aprendizagem Cooperativa para o Jardim-de-Infância. Lisboa: Lidel - Edições Técnicas Lda.
Oliveira-Formosinho, J. (Org.) (2012). Modelos Curriculares para a Educação de Infância. Construindo uma práxis de participação. (4ª edição). Porto: Porto Editora.
Oliveira-Formosinho, J. & Gambôa, R. (Orgs.) (2011). O trabalho de projeto na pedagogia-em-participação.Porto: Porto Editora.
Perrenoud, P. (2000). Pedagogia diferenciada. Das intenções à ação.Porto Alegre: Artmed.
Perrenoud, P. (2001). A Pedagogia na escola das diferenças: Fragmentos de uma sociologia do fracasso. Porto Alegre: Artmed.
Portugal, G. & Laevers, F. (2010). Avaliação em Educação Pré-Escolar. Sistema de acompanhamento das crianças.Porto: Porto Editora.
Roldão, M. C. (2009). Estratégias de Ensino. O saber e o agir do professor.Vila Nova de Gaia: Fundação Manuel Leão.
Tomlinson, C. A. (2008). Diferenciação Pedagógica e Diversidade. Ensino de Alunos em Turmas com Diferentes Níveis de Capacidades.Porto: Porto Editora.
Assesssment methods and criteria:
Individual Individual preparation of an e-Portfolio to be presented to the class on december 19 of 2024, on Pedagogical Practice with a weighting of 100% of the final evaluation (50% - e-Portfolio content and presentation - 50%).