Subject: Introduction to Professional Practice I
Scientific Area:
Initiation to Professional Practice
Workload:
43 Hours
Number of ECTS:
3 ECTS
Language:
Portuguese
Overall objectives:
1 To provide basic scientific and pedagogical knowledge, methods and techniques, as well as personal and social training, appropriate to the professional function of the Childhood Educator, particularly in Valence Day Care
2 Raise awareness for the progressive realization of pedagogical practices based on an attitude of observation, reflection and pedagogical action of quality
3 Understand the organization and management of the curriculum in childhood education, particularly in the context of Day Care
4 Becoming aware of the characteristics of the specific profile of the Child Care Educator in the Nursery
5 Promote the capacity for positive interaction with the entire educational community
6 Raise awareness of the importance of the affective relationship as the basis of all quality pedagogical practice in day care
7 To promote the reflexive debate on the specific pedagogical practices of the Nursery
8 To create conditions for the initiation to the pedagogical intervention in Kindergarten
Syllabus:
A Unidade Curricular de Iniciação à Prática Profissional I (IPP I) do Curso de Educação Básica é composta por trinta horas de natureza teórico-prática (TP/PL) e dez práticas (P/E), no primeiro semestre do ano letivo. Constitui-se como o início de um processo de formação e contacto com a profissão docente e terá como momento importante o estágio (observação participante) na valência Creche, com início em outubro/novembro e términus novembro/dezembro, do presente ano letivo, num total de 10 horas. Salientamos que o estágio acontece à quarta-feira, preferencialmente no período da manhã.
A observação de diferentes contextos educativos, em situação de estágio, promove a discussão e reflexão dos diferentes conteúdos programáticos no sentido dos estudantes desenvolverem competências que conduzam à intervenção e compreensão das situações educativas, implementadas na Educação de Infância (EI) na valência Creche.
As aulas serão organizadas de forma a apelar à participação dos estudantes, no sentido de estes vivenciarem e refletirem sobre os ambientes educativos na EI, especialmente os da Creche. Assim, através de debates, organizados em pequeno e grande grupo, partilharemos ideias, pesquisas e reflexões sobre os conteúdos do programa. A observação participada (estágio), a desenvolver em diferentes estabelecimentos de educação, enquanto primeiro momento de contacto com a profissão docente, será orientado por educadores cooperantes.
Literature/Sources:
Barrett, H. (2006). Using electronic portfolios for classroom assessment [Electronic Version].
Bilton, H., Bento, G., & Dias, G. (2017). Brincar ao ar livre. Oportunidades de desenvolivmento e de aprendizagem fora de portas. Porto : Porto Editora.
Ferreira, M. (2002). Crescer e aparecer ou... para uma Sociologia da Infância. Porto: Edições Afrontamento.
Graue, M. & Walsh, J. (2003). Investigação etnográfica com crianças: teorias, métodos e ética. Lisboa: Gulbenkian.
Mendes, G. (2009). Famílias e Educadoras de Infância: estratégias educativas e modalidades de uma relação. Trajectos.
Ministério da Educação, (2000). A Educação Pré-Escolar e os cuidados para a infância em Portugal. Exame Temático da OCDE. Lisboa: Departamento de Educação Básica/OCDE. Disponível em www.dgidc.min-edu.pt
Moreira, J. (2010). Portefólio do Professor: O portefólio reflexivo no desenvolvimento profissional. Porto: Porto Editora.
Oliveira-Formosinho, J. & Azevedo, A. (2011). Pedagogia em Creche: Qualidade, documentação, diversidades. Porto: Porto Editora.
Oliveira-Formosinho, J. & Araújo, S. (2013). Educação em Creche: participação e diversidade. Porto: Porto Editora.
Oliveira-Formosinho, J. & Araújo, S. (2018). Modelos Pedagógicos para a Educação em Creche. Porto: Porto Editora.
Parente, C. (2012). Observar e escutar na Creche para aprender sobre a criança. Porto: Confederação Nacional das Instituições de Solidariedade (CNIS). Disponível em: http://novo.cnis.pt/index.php?ToDo=read_news&id=325
Portugal, G.(1998). Crianças, famílias e creches, uma abordagem ecológica da adaptação do bebé à Creche. Porto: Porto Editora.
Portugal, G. (2000). Educação de Bebés em Creches - Perspectivas de Formação Teórica e Práticas. Infância e Educação. Investigação e Práticas / Revista do GEDEI, n. º1, pp. 85-106.
Portugal, G. (2009). Desenvolvimento e aprendizagem na infância. In Conselho Nacional de Educação, Estudos e Relatórios. A educação das crianças dos 0 aos 12 anos (pp. 33-67). Lisboa: Conselho Nacional de Educação. Retirado de http://www.cnedu.pt/pt/publicacoes/estudos-e-relatorios/outros/787-a-educacao-das-criancas-dos-0-aos-12-anos
Portugal, G. (2012). Finalidades e práticas educativas em creche : das relações, atividades e organização dos espaços ao currículo na creche. Porto: Confederação Nacional das Instituições de Solidariedade (CNIS). Disponível em: http://novo.cnis.pt/index.php?ToDo=read_news&id=325
Portugal, G. (2011). No âmago da educação em creche. O primado das relações e importância dos espaços. In Conselho Nacional de Educação. Educação da criança dos 0 aos 3 anos (pp. 47-60). Lisboa: CNE.
Post, J. & Hohmann, M. (2003). Educação de bebés em infantários - cuidados e primeiras aprendizagens. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
Silva, I., Marques, L., Mata, L. & Rosa, M. (2016). Orientações curriculares para a Educação Pré-escolar. Lisboa: Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação (DGE).
Vasconcelos, T. (2005). Das Casas de Asilo ao projecto de cidadania. Políticas de expansão da Educação de Infância em Portugal.Porto: ASA.
Vasconcelos, T. (2011). Conselho Nacional de Educação - Recomendação n.º 3/2011 ? A educação dos 0 aos 3 anos. Diário da República, 2.ª série ? N.º 79 ? 21 de Abril de 2011. Retirado de http://www.cnedu.pt/content/antigo/images/stories/Educao_dos_0-3.pdf
Vilarinho, M. (2000). Políticas de Educação Pré-escolar em Portugal (1977-1997). Lisboa: Instituto de Inovação Educacional.
Assesssment methods and criteria:
Classification Type: Quantitative (0-20)
Evaluation Methodology: In this UC we want to promote cooperative work in groups and individualized orientation through attendance to students. Emphasis on student involvement in the process of learning management and organization will be the norm, through bibliographical research, discussion and discussion of the topics addressed. During the theoretical sessions, concepts and definitions related to the contents of the CU will be explained. It is intended to promote the articulation with the different areas of the course knowledge in an interdisciplinary perspective. Students should articulate the knowledge acquired in these areas with the practice of early childhood educators. The evaluation will be continuous and with the following weighting: Relevant intervention in class, punctuality and attendance - 10% Participation in theoretical-practical exercises in the classroom - 40% E-portfolio including reflective report on learning contexts and development of practical classes - 50%